Åsmund Kristiansen, Geir Madsen, Gunnar Furre og Peter Helland-Hansen rodde. Jonathan H. Høj peika ut kursen. Gyda Storaas var passasjer.

«Alfa» er komen på sjøen

Alf Storaas (1960–2020) var både lærling og tilsett ved fartøyvernsenteret. No har han fått heider i flytande form.

Publisert

4. september 2020 døydde Storaas, ein samfunnsengasjert og natur- og kulturinteressert mann, brått og uventa då han var på smalejag. Sjøtunet på Rykkje måtte såleis drivast vidare utan hans hjelp.

Alf Storaas var aktiv i mellom anna Øystese Musikklag. Her ser me han spela 17. mai under koronapandemien i 2020, knapt fire månader før han døydde brått.

Tårer trilla då mor til Storaas, Gyda, nesten på dagen fire år etter dødsfallet fekk æra av å vera gudmor og døypa den nye åttringen til fartøyvernsenteret. I ein kort tale takka ho hjarteleg for at den tidlegare arbeidsgjevaren til sonen vil æra han med oppkalling.

Etterpå vart ho og krykkjene lyfta opp i ronga for å vera med på elddåpen til robåten, som har fått namnet «Alfa». Gudmora vart rodd att og fram på sundet av eit knippe sterke, sjøvane mannfolk.

Gyda Storaas fekk æra av å kasta sider på «Alfa», oppkalla etter son hennar. Mellom andre båtbyggjar Peter Helland-Hansen fylgjer med.

Erstatning etter kollaps

Fartøyvernsenteret skal ha båten sjølv og nytta han til utleige i turistsesongen og til kyrkjebåt, opplyste formidlingsleiar Sjur Tarjei Fykse. Han erstattar ein annan båt frå år 2000 – sjølvaste tusenårsbåten i Kvam – som vart øydelagd då eit tak på ein hall kollapsa i vinter.

– Me bestemte oss fort for at me måtte byggja ein ny av same type, fortalde Fykse.

Sjølv ein landkrabbe med eit utrena auga kan slå fast at den nye trebåten ikkje er gått over med harelabb.

Originalen, ein klassisk hardangerbåt med hogde halsar, er ein hurtigbåt frå Nå i Sørfjorden og ligg på reiparbanen til fartøyvernsenteret. Han vart bygd kring 1880, men vart seinare liggjande unytta i eit naust etter at vegane overtok for sjøen som hovudveg.

Peter Helland-Hansen, leiar for småtbåtverkstaden, har leia bygginga. Med seg har han hatt småbåtbyggjarlærling Jonathan H. Høj frå Danmark, som til glede for dei spesielt interesserte fortalde om dei tekniske finessane og detaljane.

Lærling Jonathan H. Høj (t.v.) frå Danmark og kollegaene har hatt glede av det omstendelege arbeidet med båtkopien. Prosessen er sirleg dokumentert.

Fekk stønad

Bygginga av farkosten er grundig dokumentert av Silje Ensby. Videoane er, som mange andre av dei senteret publiserer, sette av svært mange. Nærare bestemt er dei viste kring 12 millionar gonger.

Ifylgje henne prøvde senteret denne gongen å omsetja ein del av dei erigerte tomlane til kroner og øre gjennom ei innsamling. Det resulterte i gåver på i alt 217.000 kroner. Dei fleste ytingane var små og kom frå lokale heltar, medan éin gjevar donerte 200.000 kroner til båten. Målet var å samla inn 290.000 kroner.

Til taktfast arbeidssong leia av museumsdirektør Åsmund Kristiansen fekk ein god gjeng sjøsett den tjærebreidde båten.

Konklusjonen hennar, sidan dei aller fleste velgjerarane er lokale heltar, er at det framleis er nokså vasstette skott mellom den digitale livet og dagleglivet på fartøyvernsenteret.

– Det er kjekt med engasjement og heiing, men det er støtta som har gjort prosjektet mogeleg, fortalde ho.

Båten er komen på sjøen. Frå venstre: Gyda Storaas, Peter Helland-Hansen, Gunnar Furre, Geir Madsen, Åsmund Kristiansen og Jonathan H. Høj.

Sjå video frå sjøsetjinga her:

Laga med Labrador CMS