ORDSKIFTE
Rassikring eller rasering av naturen?
Dagen etter møtet med Vestland fylkeskommune om rassikring og utbyggingen av nye FV49/E134, gikk jeg en tur i vakre Eikedalen. Ironisk nok snublet jeg over et nødstopp-skilt ved det gamle Samnanger-trekket – et treffende symbol på at vi kanskje bør stoppe opp og reflektere før vi haster videre med store naturinngrep. Ja, rassikring av FV49 er nødvendig, men det som nå planlegges, er ikke bare sikring – det er rasering.
I dette møtet ble det klart at vi står overfor en «game changer». Det som startet som et viktig prosjekt for å rassikre Tokagjelet, er nå på vei til å bli en helt ny stamvei – E134. Dette er en dramatisk vending, og en slik beslutning kan ikke tas uten grundig refleksjon over de langsiktige konsekvensene. Å transformere rassikringsprosjektet til en ny hovedvei bringer med seg store miljøinngrep og endrer totalt forutsetningene for lokalsamfunnet. Det er uakseptabelt å fortsette uten å stille de riktige spørsmålene: Er det virkelig nødvendig å flytte veien og bygge en bro, eller gjøres dette kun for å bli kvitt all tunnelmassen? Slike spørsmål må stilles til de prosjekterende som har ansvaret for disse omfattende planene.
Videre bør vi vurdere mer innovative løsninger for rassikring, før vi hopper til en storstilt omlegging av veien. Det finnes allerede gode eksempler på nytenkning i slike prosjekter, som den såkalte «trampoline-effekten» brukt på Stegastein i Vestland Slike strakstiltak kan iverksettes for å sikre befolkningen mens man planlegger langsiktige løsninger som en lang tunnel – en løsning som vil være både trygg og skånsom for miljøet på sikt.
Under presentasjonen ble det heller ikke tydelig forklart hvilke tiltak som vil bli tatt for å håndtere de store miljøkonsekvensene en ny europavei vil ha. Økt trafikk, støy og forurensning må tas med i betraktning. Vi kan ikke akseptere at slike spørsmål avfeies som et «trinn i en større byggeprosess» uten grundig vurdering. At tunnelen dimensjoneres for å takle økt trafikk, gir ikke trygghet når man samtidig ignorerer at trafikkprognosene kan være fullstendig feilslått.
Vi må ikke spare oss til fant. Rassikringen må komme i gang med innovative strakstiltak, mens vi samtidig prosjekterer en lang tunnel for fremtiden. Vi støtter rassikring, men ikke rasering. Naturen i Eikedalen og Steinsdalen er uerstattelig, og det er vårt ansvar å sørge for at vi ivaretar den – ikke ødelegger den.
#Eikedalen #Samnanger #Vestland #E134 #Rassikring #Innovasjon #BevarNaturen #NeiTilRasering #Naturvern #Tokagjelet